tvätta era jeans.

alla dessa biträden i affärer tjatar att man inte ska tvätta jeansen! jag har aldrig gjort som de sagt, tack och lov!

Aftonbladet skriver:

För att jeansen ska slitas snyggt och få bra passform rekommenderar många jeanstillverkare att man inte tvättar dem på minst ett halvår.

Och trendmedvetna kunder hakar på.

Jag fick stora infekterade bölder på rumpan av ett par jeans jag hade, säger Örjan Andersson, en av jeansföretaget Cheap Mondays grundare.

– Jag hade dem på mig i stort sett varje dag i ungefär ett år, till slut började det klia och göra så ont att jag knappt kunde sitta. Jag var tvungen att gå till läkare och få penicillin för att bli av med bölderna.

Vädrar i stället

Enligt läkaren hade Örjan Andersson fått in smuts under huden, vilket ledde till de infekterade bölderna. Det hela inträffade för ungefär tio år sedan, och numera tvättar han sina byxor lite oftare. I stället för tvätt rekommenderas husknep som att vädra jeansen eller lägga in dem i frysen.

Dåligt för huden

Carola Lidén, hudläkare och professor vid Karolinska Institutet, sågar dock den metoden fullständigt. Hon brukar rekommendera att lakan och kläder som ska bäras nära huden tvättas när de är nya för att få bort kemikalier som formalin och färgmedel.

– Att inte tvätta jeansen kanske är bra för byxorna, men inte för huden, säger hon.

Förutom obehaglig lukt så är allergiska reaktioner, utslag och klåda möjliga konsekvenser av jeanssnusket.

Det är exempelvis väl dokumenterat att industriarbeterare fått svår akne av sina otvättade arbetskläder.

 


2009-10-19 @ 16:28:30 Länk ett liv var det ja Kommentarer (5) T ()



Kommentarer

Postat av: Sandrix

Hahahahaha, jag tror jag döööör Lina!!!


2009-10-19 @ 16:29:55
URL: http://sandypaprika.blogg.se/

Postat av: Sandrix

Nädå, det var inget allvarligt, bara att det blev lite bråk mellan killen som tog isönder toan och han som hade festen, och så ville han inte gå hem så Jessica fick stå och snacka med honom rätt länge.. Kan inte riktigt skriva om det i bloggen heller, kan berätta sen! :) Du är inte ledig på onsdag eller torsdag? :P puss (Asså fy fan vad roligt att läsa texten om jeansen!!! Skrattar fortfarande haha)


2009-10-19 @ 17:20:18
URL: http://sandypaprika.blogg.se/

Postat av: Sandrix

Aha okej! Jag förstår! Du kan ju höra av dig om du får någon dag över hihi. Miss you! :( Snart är det party igen! :D Vi blir faktiskt ganska många, ska bli riktigt roligt, tänk att det är ett helt år sedan förra festen! Galet! Puss på dig lilla plugghästen


2009-10-19 @ 17:53:08
URL: http://sandypaprika.blogg.se/

Postat av: Sandrix

Japp det är det! :)


2009-10-19 @ 17:54:25
URL: http://sandypaprika.blogg.se/

Postat av: Emelie

På gymnasiet hade jag ett par jeans som inte tvättades på lääänge. Det var aldrig problem. Numera tvättar jag nästan aldrig mina jeans heller men det beror nog mer på att de blir kanske använda några få gånger om året. Det är ju så hårt och obekvämt med jeans :(


2009-10-19 @ 20:56:16
URL: http://emeliepamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS 2.0

Sök i bloggen